Media of Venezuela

related topics
{city, large, area}
{company, market, business}
{system, computer, user}
{work, book, publish}
{style, bgcolor, rowspan}
{language, word, form}

Media of Venezuela comprise the mass and niche news and information communications infrastructure of Venezuela. Thus, the media of Venezuela consists of several different types of communications media: television, radio, newspapers, magazines, cinema, and Internet-based news outlets and websites. Venezuela also has a strong music industry and arts scene.

Contents

Overview

Some of Venezuela's mass media are privately operated and derive most of their revenues from advertising, subscriptions, and sale or distribution of copyrighted materials. A substantial proportion of the Venezuelan television, newspaper, and radio markets is controlled by state-owned outlets. The government has its own news agency, Agencia Bolivariana de Noticias.

The main private television networks are RCTV; Televen; Venevisión; Globovisión. State television includes Venezolana de Televisión, TVes, ViVe (cultural network) and teleSUR (Caracas-based pan-Latin American channel sponsored by seven Latin American states). There are also local community-run television stations such as Televisora Comunitaria del Oeste de Caracas (CatiaTVe). The Venezuelan government also provides funding to Avila TV, Buena TV and Asamblea Nacional TV (ANTV).

The major Venezuelan newspapers are El Nacional, Últimas Noticias and El Universal, all based in Caracas.

History

Venezuela was the ninth country in the world to have television, introduced in 1952 by Marcos Pérez Jiménez. By 1963 a quarter of Venezuelan households had television; a figure rising to 45% by 1969 and 85% by 1982.[1]

During the period when the political system was dominated by Accion Democratica (AD) and COPEI (1958–1998), after the closure of Accion Democratica's La Republica in 1969, none of the major newspapers or broadcasters were affiliated with a political party. However because of the importance of the two main parties, most newspapers had regular columnists or editorialists presenting the views of AD and COPEI on the issues of the day.[2] During this period, both parties promised Congressional seats to publishers in exchange for favourable coverage. In 1983, a deal with Jaime Lusinchi's presidential campaign resulted in four representatives of the Bloque DeArmas publishing group being elected to Congress on AD slates. A similar deal had been struck by COPEI in 1968 on behalf of Rafael Caldera, promising Miguel Angel Capriles a Senate seat and the right to designate eleven Congressional candidates.[2]

Full article ▸

related documents
Lleida
Vaduz
Vitoria, Spain
Transport in Hungary
Camden Town
Hatfield, Hertfordshire
Chatham, Medway
Bristol Parkway railway station
Yaoundé
Stratford, London
Darling Harbour, New South Wales
Downpatrick
Amphitheatre
Kilburn, London
Edo
Kampala
Middelburg
Alexanderplatz
Transport in Malta
Balham, London
London Borough of Southwark
Bexhill-on-Sea
Anápolis
Guggenheim Museum Bilbao
Barnes, London
Limburg an der Lahn
Geneva
Esbjerg
Kagoshima, Kagoshima
Konstanz